Lidkpings E-sportcenter

Regler

Turneringsregler

1: Grundläggande regler
– Alla elever i årskurs 7 – 9 är välkomna att delta.
– Ingen egen utrustning krävs. Allt som behövs för att delta finns på plats under turneringen.
– Turneringarna använder konsolen Playstation 4 och spelet FIFA 20.

2: Val av club – lag:
– Varje deltagande lag får välja sitt club – lag i spelet FIFA 20.
– Club – lag väljs innan matchen börjar.
– De deltagande lagen får använda flera lag under turneringen om de vill.
– Det är tillåtet att de deltagande lagen spelar med samma club – lag mot varandra (i så fall måste ”bortalaget” välja bortatröjan för det club – laget och ”bortalaget” ansvarar för att välja tröjan som inte liknar hemmalaget).

3: Förberedelser inför matcher
– Varje deltagande lag har två minuter före matchstart för inställningar för taktik, spelarbyten och handkontroll.
– Deltagande lag  ska infinna sig på plats vid utsatt starttid för respektive match.
– Infinner sig inte deltagande lag inom tre minuter efter matchstart tilldelas motståndarlaget en WO-vinst med 3-0.
– Vid dispyt så kontaktas tävlingsledaren vars bedömning gäller och är oåterkallelig.

4: Matchresultat
– Matchresultatet rapporteras till tävlingsledaren av de båda deltagande lagen.

5: Fusk och dåligt uppförande
– Fusk rapporteras till tävlingsledaren som avgör frågan.
– Dåligt uppförande rapporteras till tävlingsledaren som avgör frågan.
– Det är alltid tävlingsledaren som bestämmer.
– Fusk och dåligt uppförande kommer inte att accepteras och medför varning. Vid upprepade varning kan det varnade laget helt uteslutas från tävlingen.

6: Turneringsupplägg
– Deltagande lag delas in i grupper efter årskurs.
– Turneringen består av ett gruppspel och ett slutspel.
– I gruppspelet möts alla gruppens lag varandra två gånger varefter de fyra bästa lagen i gruppen går vidare till slutspel.
– I slutspelet tillämpas utslagning där det bästa laget från gruppens gruppspel möter det laget som fick minst poäng i gruppspelet och det näst bästa laget från gruppspelet möter det lag som fick näst minst poäng i gruppspelet. Vinnande lagen från båda dessa matcher går vidare till en final i turneringen. Vinnaren i turneringsfinalen går sedan vidare till final i Digital Klassfotboll i Lidköping 2020 occh möter där de vinnande lagen från samma årskurs i de övriga deltagande skolorna.

7: Spelregler Gruppspel
– I gruppspelet tillämpas 4 minuters halvlekar.
– Vid oavgjort resultat efter ordinarie tid avslutas matchen med oavgjort.
– Segraren tilldelas tre poäng, vid oavgjort resultat tilldelas båda spelarna en poäng.
– Om två spelare slutar på samma poäng efter färdigspelat gruppspel avgörs vem som går vidare på följande sätt: 1: Målskillnad, 2: Inbördes möte, 3: Flest gjorda mål, 4: Omspel.

8. Spelregler Slutspel
– I slutspelet tillämpas 6 minuters halvlekarmed undantag från final där 8 minuters halvlekar tillämpas.
– Vid oavgjort resultat efter full tid spelas en klassisk förlängning .
– Vid oavgjort resultat efter klassisk förlängning avgörs matchen med straffar.

9: Spelregler Digital Klassfotboll i Lidköping 2020 Final
– Deltagande lag från samtliga deltagande skolor delas in i grupper efter årskurs.
– Finalspelets gruppspel spelas på samma sätt som tidigare gruppspel.
– Reglerna för gruppspel är samma som punkt 5.
– Finalspelets slutspel och final spelas på samma sätt som tidigare slutspel.
– Reglerna för finalspel är samma som punkt 6.

Inställningar

1: Match inställningar

-Halvlek: gruppspel. 4 minuter, slutspel: 6 minuter och final: 8 minuter

-Svårighetsgrad: legendarisk

-Snabbyten: på

-Matchväder: egen

-Säsong: sommar

-Tid: 13.00

-Väder: klart

-Planmönster: standard

-Planslitage: inget

-Spelhastighet: normal

-Boll: standard

 

2: Kamera

-Enspelarkamera: tele

-Flerspelarkamera: standard

-Kamerahöjd: 10

-Kamerazoom: 10

-Proffslag – kamera zoom: 10

-Proffsligor – kamera hastighet: 10

-Proffsligor – kamera pendling: 10

 

3: Bild

-HUD: spelarens namn

-Resultattavla: på

-Radar: 2D

-Nätspändhet: standard

-Nätform: standard

-Rullande laguppställning: på

 

4: Regler

-Skador: av

-Offside: på

-Kort: på

-Hands: av

 

5: Anpassade inställningar

-Alla inställningar: 50

 

6: Kontrollinställningar

-FIFA tränare: följ

-Autoväxling: höjdbollarna och lösa bollar

-Löphjälp vid autoväxling: ingen

-Passningar: assisterad

-Hjälp vid genomskärare: assisterad

-Skott: assisterad

-Crossar: sem

-Lobbypassningar: assisterad

-Räddningar: assisterad

-Analog spurt: av

-Försvar: taktiskt försvar

 

7: Time out

-Spelare får endast pausa spelet om man själva har kontroll av bollen.

Copyright
– Dessa regler tillhör Föreningen För Digital Klassfotboll och får ej användas eller kopieras utan vårt tillstånd.

Lidköpings Esportcenter