Regler
Turneringsregler
1: Grundläggande regler
– Alla elever i årskurs 7 – 9 är välkomna att delta.
– Ingen egen utrustning krävs. Allt som behövs för att delta finns på plats under turneringen.
– Turneringarna använder konsolen Playstation 4 och spelet FIFA 20.
2: Val av club – lag:
– Varje deltagande lag får välja sitt club – lag i spelet FIFA 20.
– Club – lag väljs innan matchen börjar.
– De deltagande lagen får använda flera lag under turneringen om de vill.
– Det är tillåtet att de deltagande lagen spelar med samma club – lag mot varandra (i så fall måste ”bortalaget” välja bortatröjan för det club – laget och ”bortalaget” ansvarar för att välja tröjan som inte liknar hemmalaget).
3: Förberedelser inför matcher
– Varje deltagande lag har två minuter före matchstart för inställningar för taktik, spelarbyten och handkontroll.
– Deltagande lag ska infinna sig på plats vid utsatt starttid för respektive match.
– Infinner sig inte deltagande lag inom tre minuter efter matchstart tilldelas motståndarlaget en WO-vinst med 3-0.
– Vid dispyt så kontaktas tävlingsledaren vars bedömning gäller och är oåterkallelig.
4: Matchresultat
– Matchresultatet rapporteras till tävlingsledaren av de båda deltagande lagen.
5: Fusk och dåligt uppförande
– Fusk rapporteras till tävlingsledaren som avgör frågan.
– Dåligt uppförande rapporteras till tävlingsledaren som avgör frågan.
– Det är alltid tävlingsledaren som bestämmer.
– Fusk och dåligt uppförande kommer inte att accepteras och medför varning. Vid upprepade varning kan det varnade laget helt uteslutas från tävlingen.
6: Turneringsupplägg
– Deltagande lag delas in i grupper efter årskurs.
– Turneringen består av ett gruppspel och ett slutspel.
– I gruppspelet möts alla gruppens lag varandra två gånger varefter de fyra bästa lagen i gruppen går vidare till slutspel.
– I slutspelet tillämpas utslagning där det bästa laget från gruppens gruppspel möter det laget som fick minst poäng i gruppspelet och det näst bästa laget från gruppspelet möter det lag som fick näst minst poäng i gruppspelet. Vinnande lagen från båda dessa matcher går vidare till en final i turneringen. Vinnaren i turneringsfinalen går sedan vidare till final i Digital Klassfotboll i Lidköping 2020 occh möter där de vinnande lagen från samma årskurs i de övriga deltagande skolorna.
7: Spelregler Gruppspel
– I gruppspelet tillämpas 4 minuters halvlekar.
– Vid oavgjort resultat efter ordinarie tid avslutas matchen med oavgjort.
– Segraren tilldelas tre poäng, vid oavgjort resultat tilldelas båda spelarna en poäng.
– Om två spelare slutar på samma poäng efter färdigspelat gruppspel avgörs vem som går vidare på följande sätt: 1: Målskillnad, 2: Inbördes möte, 3: Flest gjorda mål, 4: Omspel.
8. Spelregler Slutspel
– I slutspelet tillämpas 6 minuters halvlekarmed undantag från final där 8 minuters halvlekar tillämpas.
– Vid oavgjort resultat efter full tid spelas en klassisk förlängning .
– Vid oavgjort resultat efter klassisk förlängning avgörs matchen med straffar.
9: Spelregler Digital Klassfotboll i Lidköping 2020 Final
– Deltagande lag från samtliga deltagande skolor delas in i grupper efter årskurs.
– Finalspelets gruppspel spelas på samma sätt som tidigare gruppspel.
– Reglerna för gruppspel är samma som punkt 5.
– Finalspelets slutspel och final spelas på samma sätt som tidigare slutspel.
– Reglerna för finalspel är samma som punkt 6.
Inställningar
1: Match inställningar
-Halvlek: gruppspel. 4 minuter, slutspel: 6 minuter och final: 8 minuter
-Svårighetsgrad: legendarisk
-Snabbyten: på
-Matchväder: egen
-Säsong: sommar
-Tid: 13.00
-Väder: klart
-Planmönster: standard
-Planslitage: inget
-Spelhastighet: normal
-Boll: standard
2: Kamera
-Enspelarkamera: tele
-Flerspelarkamera: standard
-Kamerahöjd: 10
-Kamerazoom: 10
-Proffslag – kamera zoom: 10
-Proffsligor – kamera hastighet: 10
-Proffsligor – kamera pendling: 10
3: Bild
-HUD: spelarens namn
-Resultattavla: på
-Radar: 2D
-Nätspändhet: standard
-Nätform: standard
-Rullande laguppställning: på
4: Regler
-Skador: av
-Offside: på
-Kort: på
-Hands: av
5: Anpassade inställningar
-Alla inställningar: 50
6: Kontrollinställningar
-FIFA tränare: följ
-Autoväxling: höjdbollarna och lösa bollar
-Löphjälp vid autoväxling: ingen
-Passningar: assisterad
-Hjälp vid genomskärare: assisterad
-Skott: assisterad
-Crossar: sem
-Lobbypassningar: assisterad
-Räddningar: assisterad
-Analog spurt: av
-Försvar: taktiskt försvar
7: Time out
-Spelare får endast pausa spelet om man själva har kontroll av bollen.
Copyright
– Dessa regler tillhör Föreningen För Digital Klassfotboll och får ej användas eller kopieras utan vårt tillstånd.